عمومی, مقالات

انواع تتو و معایب آن

تتو

آیا شما هم قصد زدن تاتو را دارید؟ ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که تتو یا همان تاتو چگونه روی پوست باقی می‌ماند. امروزه بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به زدن انواع تاتو روی پوست بدن خود هستند. در این مقاله از مجله هلث طب قصد داریم شما را با انواع تاتو، تاریخچه آن، مزایا و معایب تاتو آشنا کنیم. برای گرفتن جواب سوال‌های خود ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

تاریخچه تتو

-تتو انواع تتو و معایب آن

تاتو یا خالکوبی یا تتو شکلی از یک سنت بسیار قدیمی است و امروزه بیش از هر زمان دیگری محبوب و مقبولیت اجتماعی دارد. مدرکی که نشان می‌دهد افراد ماقبل تاریخ خالکوبی را می‌شناختند و آن را انجام می‌دادند، ابزارهایی هستند که در فرانسه، پرتغال و اسکاندیناوی کشف شده‌اند و حداقل ۱۲۰۰۰ سال قدمت دارند. خالکوبی درک خود را در نقاط مختلف جهان داشته است. مصر و هند باستان از خالکوبی به عنوان روش‌های درمانی و به عنوان روش‌های عبادت مذهبی استفاده می‌کردند.

تاتو یا خالکوبی چیست؟

تاتو یا خالکوبی نشانه‌های دائمی روی پوست هستند که از طریق جوهر و سوزن ایجاد می‌شوند. هنگامی که جوهر در لایه دوم پوست که درم نام دارد وارد می‌شود، زخم بسته شده و پوست بهبود می‌یابد تا طرحی در زیر لایه جدید نمایان شود.

انواع تتو

تاتوها به دو صورت موقت و دائمی هستند. زمانی که جوهر و سوزن خالکوبی به لایه میانی پوست یا درم برسند و جوهر در این لایه تزریق شود، تاتو دائمی می‌شود. در تاتوی دائمی یک زخم روی سطح پوست بوجود می‌آید که بعد از بهبود آن، تاتو به هیچ عنوان پاک نشده و باقی می‌ماند. اما اگر جوهر تنها به لایه اول پوست تزریق شود به آن تاتوی موقت می‌گویند. در تاتوی موقت نیز جوهر به زیر پوست تزریق می‌شود ولی جوهر و رنگدانه آن بعد از مدت زمان کوتاهی جذب شده و از بین می‌رود.

مزایای تاتو چیست؟

حتما بارها شنیده اید که تتو معایب فراوانی دارد اما آیا تا به امروز به مزایای آن فکر کردید؟ ما در ادامه قصد داریم به چند تا از مزیت‌های تتو بپردازیم

القای پاسخ ایمنی

یک مطالعه اخیرا نشان داده است که انجام خالکوبی با القای پاسخ ایمنی بدن، ایمنی شما را تقویت می‌کند. بدن انسان سیستمی است که با هر نوع عامل خارجی چه با عادت کردن به آن و چه با تولید آنتی بادی برای مبارزه با آن مبارزه می‌کند. انجام خالکوبی بدن ما را برای مقابله با ناخالصی‌های خارجی آماده کرده و در نتیجه قدرت ایمنی را افزایش می‌دهد.

شکل بیان خود

خالکوبی بهترین شکل ابراز وجود است. بسیاری از افراد بدن خود را به عنوان راهی برای بیان شخصیت یا نشان دادن همبستگی با فرد، گروه یا ایده دیگری نشان داده و تغییر می‌دهند. دیگران آن‌ها را صرفاً راهی برای زیباسازی خود می‌دانند و از بدن خود به عنوان یک بوم خالی استفاده می‌کنند.

مؤلفه عاطفی

برای افرادی که بدبختی‌ها یا زندگی دشواری را تجربه کرده‌اند، انجام خالکوبی می‌تواند تنها توضیحی باشد که لازم است. داشتن این گزینه که احساس کنید همانگونه که آن عزیز گمشده را با خود به هر جایی که می‌روید حمل می‌کنید یا یادآوری مداوم مانعی که شکست داده‌اید، می‌تواند احساس قدرتمند بودن به شما بدهد.

به عنوان مثال، تعداد کمی از کسانی که از افسردگی رنج می‌بردند، تصمیم گرفتند که نقطه ویرگول (;) را که نماد امید و عشق بود، روی بدن خود تاتو کنند. به این دلیل در ادبیات، نقطه ویرگول زمانی استفاده می‌شود که نویسنده تصمیم می‌گیرد جمله‌ای را پایان ندهد.

معایب تتو چیست؟

-تتو انواع تتو و معایب آن

آلرژی

آلرژی یکی از معایب رایج خالکوبی است. اولین نکته منفی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد، تأثیر آن بر پوست‌های حساس است. اگر پوست حساسی دارید، پس از انجام یک خالکوبی دائمی روی بدن خود اجتناب کنید و مطمئن شوید که حتی به خالکوبی دائمی روی بدن خود فکر نمی‌کنید. ممکن است برای از بین بردن آلرژی، خالکوبی دائمی بدن خود را بخواهید بردارید. برای این کار لازم است از کرم‌های پاک‌کننده تاتو استفاده کنید.

با این حال، تصور نکنید که به محض استفاده از کرم، از شر آلرژی خلاص خواهید شد. این یک فرآیند زمان بر است. آلرژی اغلب برای بسیاری از افراد مشکل ساز است، حتی اگر پوست حساسی نداشته باشند. بهترین راه برای مقابله با مشکل این است که از موقعیتی که شما را مستعد ابتلا به آلرژی می‌کند اجتناب کنید.

در نظر بگیرید که اگر یک خالکوبی دائمی دارید و هیچ خالکوبی دیگری روی بدن شما وجود ندارد، نمی‌توانید مطمئن باشید که خالکوبی بعدی که در نظر دارید آن را روی پوست خود بزنید بی‌خطر است. بهترین راه برای جلوگیری از این امر دوری از تاتوهای دائمی است. با این حال اگر بعد از انجام خالکوبی، علائم آلرژی را مشاهده کردید، باید این علامت را از روی پوست خود بردارید تا از پاسخ‌های اضافی جلوگیری کنید.

علائم رایج واکنش‌های آلرژیک در میان خالکوبی‌ها عبارتند از:

  • قرمزی پوست
  • التهاب
  • برجستگی در پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • ندول‌های بنفش یا قرمز در اطراف تاتو.
  • آلرژی همچنان یک مسئله برای افراد بدون مقاومت است

 نمی‌توانید خون اهدا کنید

اهدای خون یک امر رسمی نیست، وظیفه هر فردی است. با این حال، هنگامی که انواع تاتوی دائمی یا موقت را روی پوست خود بزنید دیگر در موقعیتی نخواهید بود که خون اهدا کنید. این ممکن است برای بسیاری از افراد ضروری به حساب نیاید، اما باید به عنوان یک مسئولیت تلقی شود و نه صرفاً وظیفه‌ای که برای بسیاری از افراد به طور منظم انجام شود.

اهدای خون حیاتی است زیرا بسیاری از افراد برای ادامه زندگی خود به طور مرتب به خون نیاز دارند و اگر یک روز خون دریافت نکنند ممکن است جان خود را از دست بدهند. یک خالکوبی ممکن است برای شما مهم تلقی شود، اما اگر از جان کسی با ارزش‌تر است، باید در مورد انتخاب‌های خود بیشتر فکر کنید.

عفونت‌ها

یکی از آزاردهنده‌ترین مضرات تاتو دائمی، بیماری است. این ممکن است در تخصص همه اتفاق نیفتد، اما اگر در انتخاب مکانی مناسب برای زدن انواع تاتو دقت نکنید، ممکن است عفونت‌های خاصی به دلیل سوزن‌های استفاده شده و آلوده ایجاد شود. هپاتیت یکی از عفونت‌هایی است که می‌تواند زندگی شما را از بین ببرد.

عفونت‌های مربوط به استفاده از سوزن می‌تواند باعث نگرانی شما شود، حتی اگر نزد بهترین هنرمند تاتوکار بروید هیچ تضمینی وجود ندارد و باید توجه فرمایید که همیشه درصدی از خطر عفونت وجود خواهد داشت. ما نمی‌خواهیم با این کار شما را بترسانیم، بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم به بیماری‌هایی که افراد پس از انتخاب تاتو دائمی با آن مواجه می‌شوند، توجه کنید.

شاید این ناامید کننده ترین نقطه ضعف داشتن یک تاتو دائمی است. دقت کنید که چاپ تاتو نیاز به تزریق رنگدانه به پوست شما از طریق جوش دارد. چنین نیشگون‌هایی با استفاده از سوزن‌هایی ایجاد می‌شوند که برای تزریق رنگدانه‌ها به پوست نفوذ می‌کنند. اگر سوزن‌ها عفونی باشند، می‌توانند عفونت را به بدن شما منتقل کنند. تجهیزات خالکوبی آلوده نیز ممکن است باعث برخی بیماری‌های منتقله از طریق خون، از جمله کزاز شوند. برای انجام انواع تاتو اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌های مورد استفاده به درستی استریل شده و بدون آلودگی هستند. هنرمند در تمام طول عمل از دستکش محافظ باید استفاده کند.

خالکوبی مانع کار شما می‌شود

این نیز یکی از معایب داشتن تاتو دائمی است. متأسفانه، یک شغل اداری یقه سفید احتمالاً فردی را با خالکوبی دست و صورت قابل مشاهده استخدام نمی‌کند، حتی اگر فرد واجد شرایط باشد. برای مشاغلی که ظاهر فیزیکی افراد بسیار مهم است، خالکوبی سالم در نظر گرفته نمی‌شود. کاندیدای ایده‌آل در زمینه‌های تبلیغات، بانکداری، اخبار و … کسانی هستند که ظاهر، خوش تیپ و بدون خالکوبی روی بدن خود هستند. انجام خالکوبی شانس شغلی شما را در آن صنایع از بین می‌برد.

دائمی است

آیا مطمئن هستید که ده سال بعد، در هر شرایطی، هر چیزی را که در حال حاضر روی بدن خود تاتو می‌زنید، دوست خواهید داشت؟ این احتمال وجود دارد که طرح شما بزرگتر شود. خالکوبی‌ها به طور دائم روی بدن شما می‌چسبند و طبیعت انسان این است که بعداً در زندگی چند چیز را که ما در حال حاضر دوست داریم تحقیر کند. بنابراین، هیچ دلیلی برای رفتن به سمت چیزی غیرقابل تغییر وجود ندارد، که بعداً نمی‌توان آن را جایگزین کرد، و ممکن است روزهای بد زندگی را به فرد یادآوری کند.

در پایان

تاتو یا خالکوبی یا تتو شکلی از یک سنت قدیمی است و امروزه بیش از هر زمان دیگری در بین نوجوانان و جوانان محبوب و مقبولیت اجتماعی دارد. تاتوها به صورت موقت یا دائم هستند. اگر به انجام تاتو علاقه دارید بهتر است به خوبی در مورد تصمیم خود فکر کرده و همچنین مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید. برای زدن تاتو مطمئن شوید که تاتوکار شما تمام نکات ایمنی را رعایت کرده، از وسایل استریل و یکبار مصرف استفاده کند.

سوالات متداول

  1. آیا سوزن‌های تاتو یکبار مصرف هستند؟

بله سوزن‌های استفاده شده یکبار مصرف بوده و در پایان کار باید بیرون انداخته شوند.

  1. آیا تاتو نیاز به ترمیم دارد؟

بله تاتوهای دائم هم به مرور زمان رنگ خود را از دست داده و کم رنگ‌تر می‌شوند و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند.

  1. آیا تاتو نوعی آرایش دائم به حساب می‌آید؟

بله بعضی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند به جای آرایش کردن از تاتوی دائم استفاده کنند. هاشور ابرو، خط چشم، خط لب و… از این موارد به شمار می‌رود.

منبع: byrdie.com